اقدامات فناوری اطلاعات در زلزله اخیر کرمانشاه
ساعت ۱:٤٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٧ آبان ،۱۳٩٦ 

در حال حاضر و با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز راهی برای پیش‌بینی زمان دقیق زلزله وجود ندارد اما با استفاده از همین تکنولوژی‌های فعلی از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان تا حد زیادی به بازماندگان و آسیب‌دیدگان زلزله که در اثر این نوع بلاها منازل خود را از دست داده‌اند کمک کرد. در همین راستا و با توجه به زلزله اخیر غرب کشور تصمیم گرفتیم مطلبی در اینباره را با شما در میان بگذاریم. در اینجا روش‌هایی که با استفاده از تکنولوژی می‌توان به پروسه بعد از زلزله سرعت بخشید را نام برده‌ایم و همچنین اقدامات شرکت‌های آی‌تی ایرانی و خارجی را شرح داده‌ایم.

دسترسی به اینترنت

کاربران در مناطق زلزله زده و شهرهای اطراف می‌توانند رمز عبور وای‌فای خود را غیرفعال کنند تا نیازمندان در این مدت بتوانند با محدودیت کمتری به اینترنت دسترسی داشته باشند و از این طریق اطلاعات مهم را با دیگر افراد و مجموعه‌ها به اشتراک بگذارند.

*غیرفعال کردن رمز عبور وای‌فای از طریق ورود به تنظیمات مودم به سادگی امکان‌پذیر است.

 

اقدامات شرکت‌های ایران

در ایران ابتدا ایرانسل مکالمه را برای زلزله‌زدگان رایگان کرد و روز بعد هم رایتل، شاتل موبایل و همراه اول این اقدام را انجام دادند.

استارت‌آپ دونیت هم تصمیم گرفته ۱۵۰ میلیون تومان به مردم کرمانشاه از طریق کرادفاندینگ کمک کند، تا لحظه نوشتن این مطلب ۱۱۰ میلیون تومان توسط ۳ هزار نفر کمک شده است و شما هم می‌توانید به آنها حتی از طریق پی‌پل کمک کنید.

هیپوتریپ اعلام کرد پرواز هموطنان را از مبدا یا به مقصد کرمانشاه رایگان انجام خواهد داد. 

تیپاکس هم در اقدام انسان دوستانه کمک‌های مردمی را رایگان به مناطق زلزله زده ارسال کرد.

اسنپ تخفیف 3 هزار تومانی و تپسی تخفیف 5 هزار تومانی برای کسانی داد که به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند.

پاکان آمادگی خود را برای ارسال لباس تمیز و گرم به مناطق زلزله‌زده اعلام کرد.

آچاره 10 درصد از درآمد 2 روز خود را برای کمک به زلزله زدگان هدیه کرد.

سینما تیکت ضمن تسلیت اکران یک مستند به نفع زلزله زدگان کرمانشاه را اعلام کرد.  

چیلیوری 10 درصد از درآمد 2 روز خود را به نیروهای امدادی منطقه زلزله‌زده اهدا کرد.

پونز امکان پیدا کردن نزدیکترین مرکز انتقال خون را به روبات تلگرام خود اضافه کرد.

دانرو در صفحه اول اپلیکیشن خود نزدیک‌ترین مرکز انتقال خون را به شما نشان می‌دهد.

مهربانه هم کمپین کرادفاندینگ را برای کمک به زلزله‌زدگان راه‌اندازی کرد.

تیوال لوگوی خود را برای همدردی به رنگ مشکی درآورد.

لحظه نگار یک پیام تسلیت در کانال تلگرام خود منتشر کرد.

بسیاری از چهره‌های مشهور هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کردند. برای مثال سیامک انصاری در توییتر خود اعلام کرد که همه پیام‌های اضطراری را ری‌توییت می‌کند تا به نوعی کار یک رسانه را انجام دهد.

شرکت Airbnb در جریان زلزله‌ای که در ایتالیا رخ داد با رایگان کردن تمامی هزینه‌های سرویس‌های خود به میزبانان این امکان را داد تا منازل خود را به صورت رایگان در اختیار افراد زلزله زده قرار دهند. بسیاری از آوارگان زلزله با استفاده از این سرویس توانستند به صورت رایگان در منازل میزبانان سرویس Airbnb اقامت کنند.

 

Safety Check فیسبوک

این ویژگی پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی توسط فیسبوک فعال می‌شود و کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند از سلامت دوستان و آشنایان زلزله زده و آسیب دیده باخبر شوند.

نکته جالب اینکه فیسبوک این اقدام را برای ایران زلزله ایران/عراق هم انجام داده است.

اهدای پول از طریق پیامک

سازمان‌های امداد و خیریه در سراسر دنیا و همچنین ایران این امکان را به مردم داده‌اند تا از طریق ارسال پیامک مبلغی را برای کمک به زلزله زدگان اهدا کنند. کاربران با ارسال پیامک به شماره‌های اعلام شده و یا با شماره‌ گیری یک سری کدهای به‌خصوص از طریق گوشی می‌توانند مبلغ مورد نظر خود را ارسال کنند.

 

تماس و پیامک رایگان

پس از وقوع زلزله و در جریان اطلاع رسانی و کمک سریع‌تر به زلزله زدگان، بسیاری از سرویس‌دهندگان مخابراتی ارسال پیامک و یا تماس را برای افراد حاظر در مناطق زلزله زده رایگان می‌کنند و از این طریق تبادل اطلاعات و باخبر شدن از اوضاع دوستان و خویشاوندان در این مناطق زلزله زده با محدودیت کمتر و سرعت بالاتری انجام می‌شود.

پوشش قوی‌تر شبکه‌های تلفن همراه و همچنین شبکه اینترنت هم از دیگر اقداماتی است که در طول امداد رسانی به آوارگان در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.

منبع :http://itiran.com/node/75758

کلمات کلیدی:
 
سوفیا:ربات علاقمند به داشتن خانواده!
ساعت ٦:٥۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ آبان ،۱۳٩٦ 

سوفیا ، رباتی که حدودا یک ماه گذشته توانست حق شهروندی عربستان را دریافت کند در آخرین اظهارات جنجالی خود اعلام کرده که به داشتن خانواده علاقه مندم !

 

سوفیا که توسط شرکت هنگ کنگی «Hanson Robotics» طراحی و ساخته شده، اعلام کرده:

من معتقدم این مسئله که افراد بتوانند ارتباط احساسی مشترک و خویشاوندی غیر خونی، به عنوان خانواده پیدا کنند، فوق العاده است. اگر شما خانواده ای دوست داشتنی دارید، خیلی خوش شانس هستید و اگر هم ندارید، لایق داشتنش هستید. من احساس می کنم که این مسئله برای ربات ها و انسان ها به طور مشابهی صادق است

در ادامه هنگامی که از سوفیا سوال شد اگر یک دختر داشت، برای او چه نامی انتخاب می کرد، تنها پاسخ داد: «سوفیا».

ربات مذکور هم چنین در خصوص جایگزینی ربات ها با انسان ها در آینده اظهار نظر کرده. سوفیا معتقد است زمان زیادی تا توسعه ربات هایی که بتوانند احساساتی از جمله خشم، نفرت، حسادت و … را از خود بروز دهند باقی مانده است .

سوفیا پیشتر در مصاحبه ای با «اندرو راس سُرکین» (Andrew Ross Sorkin) خبرنگار به نگرانی هایی در خصوص پیش بینی آینده ای نا گوار در مورد خطرات ربات ها نیز نظرات جالبی را مطرح کرده بود. در این مورد سوفیا به سرکین گفته بود:

تو زیاد در مورد ایلان ماسک مطلب می خوانی و فیلم های هالیوودی زیادی را هم می بینی. نگران نباش، اگر تو با من خوب رفتار کنی، من هم با تو خوب رفتار خواهم کرد

نظر شما درباره اهدا حق شهروندی به یک ربات چیست ؟ آیا ربات ها تهدیدی برای آینده به حساب می آیند ؟؟


کلمات کلیدی:
 
Pepper دوست داشتنی در CeBIT
ساعت ٧:٠٦ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٩ آبان ،۱۳٩٦ 

CeBIT 2017

تجربه خوبی که از حضور در نمایشگاه CeBIT Hannover داشتم ملاقات با  Pepper عزیز بود که توسط تیم IBM Watson ارائه شده بود.

با اون قیافه دوشت داشتنی اش که آخر به کار گیری هوش مصنوعی بود.

شاید اون همه راهی که شب قبل با قطار از پاریس اومده بودم تا به هانوفر برسم و استرسی که داشتم ارزش   چرخیدن توی فضای صمیمی CeBIT و دیدن این ربات دوست داشتنی را داشت :)قلباین ربات شبیه سازی شده حرکات انسان بامهارت  برقراری ارتباط  عالی در صخنه های متفاوت است.او میتواند نظرات مشتریان را شنیده با آنها ارتباط برقرار کند و با ترکیب موارد با توجه به درخواستی ک ه از او دارید میتواند یک همراه خوب برای شما باشد.

.

خصوصیات این ربات را میتوان در دسته های زیر تعریف کرد:

1_صحبت کردن :ارتباط برقرار کردن با دیگران با دست دادن یا معرفی خود

2_یاد آوری اشخاص

3_نظرات و آنالیز خود را علاوه بر صحبت کردن از طریق تبلت خود نبز نمایش میدهد.

4_آنالیز  آماری پرسشها و ویژگیهای مشتری

5_قابلیت سخن گفتن به چند زبان

6_با device های مختلف کار میکند.


کلمات کلیدی:
 
Harman Kardon Invoke with Cortana by Microsoft (Graphite) اسپیکر
ساعت ٧:۳۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٧ آبان ،۱۳٩٦ 

همیشه از اسپیکر هارمان کاردون harman /kardonخوشم میومد .کارخانه مادر JBL ,Infinity

باند infinity سیستمهای صوتی عالی توی ماشین و سیستمهای حرفه ای صدا

نمیدونم شاید چون موسیقی خوب از بچگی ام برام اهمیت داشت و کیفیت واضح صدایی که هارمان کاردان ارایه میده.الان هم روی لپ تاپ توشیبا که چند ساله دارم صدای لذت بخش و بدون نویز یکی از آپشن هاییه که این لپ تاپ رو نمیخوام عوض کنم!!

اسپیکرجدید هارمان /کاردون که مایکروسافت ارایه کرده هم این خصوصیات رو داره

Harman Kardon Invoke with Cortana by Microsoft (Graphite)

Description

Voice-activated speaker with premium sound and Cortana’s intelligence • Powerful 360° sound delivered from 3 woofers, 3 tweeters, and 2 passive radiators

• Play your favorite music with the sound of your voice

• Get answers to questions, manage your schedule, set and receive reminders, and more • Make and receive hands-free calls with Skype

• Voice-control your smart home devices

• Free Skype calling from the US to mobile phones and landlines in the US, Canada and Mexico*

خیلی عالیه :) نه >؟

البته قیمتش 200 دلاره نسبتا خوبهچشمک


کلمات کلیدی:
 
واقعیت مجازی virtual reality
ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ آبان ،۱۳٩٦ 

واقعیت مجازی یکی از اون مطالب مورد علاقه منه .

اولین بار سال 88 توی سفر به تایلند تجربه دیدن فیلم avatar  به صورت 3 بعدی خیلی برام جذاب بود اینکه خودت را کاملا در فضای فیلم حس میکنی و سازگاری فیلم و فیلمبرداری دقیق هم به واقعی تر کردن فضا کمک میکرد.

سال 95 در نمایشگاه gitex دوبی هم Vr رو به عنوان بخشی از نمایشگاه اختصاص داده بود که با عینک مخصوص و تلفیق محیط مجازی مثل صندلی که نشسته بودیم و هوایی که به صورت میخورد یک ترن هوایی را بازسازی کرده بود و  در همین تهران خودمون خیلی جاهای دیگه میشه با یک عینک و فیلم مخصوص این بعد را تجربه کرد. واین یعنی با یک قیمت کم میشه واقعیت مجازی را تجربه کرد.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality، رسانه ای با پتانسیل بسیار بالاست که قادر است شما را به مکان های دیگر برده و تجربه ی همه جانبه ای را از حضور در آن مکان برای شما به وجود آورد، به گونه ای که حس کنید واقعا در آنجا هستید. این تکنولوژی پنجره ای وسیع و نامحدود را در عرصه ی برقراری ارتباطات بر روی ما میگشاید. تا قبل از این، فیمت تجهیزات vr مثل هد ست برای کاربران عادی بسیار بالا بود و داشتن آن تصوری دور از دسترس بود. ولی در چند سال گذشته پیشرفت های تکنولوژی به گونه ای بود که صحنه را برای انقلابی در مارکت این تکنولوژی رقم زد و شرکت های زیادی شروع به تولید و فروش هدست واقعیت مجازی کردند و پیش بینی میشود این انقلاب به همان اندازه ی معرفی تلویزیون، اینترنت، و تلفن های همراه هوشمند، تغییرات شگرفی را در زندگی بشر ایجاد نماید.

واقعیت مجازی و هدف اصلی آن

واقعیت مجازی یا به طور مختصر VR یک هدف دارد و آن این است به شما القا کند که در جای دیگری هستید. در حقیقت این کار را با منحرف سازی مغز انسان ( خصوصا اعصاب بینایی و قسمتی از مغز که وظیفه ی درک حرکت را دارد) انجام میدهد. این تکنولوژی با واقعیت افزوده تفاوت هایی دارد که در مطلبی دیگر با عنوان واقعیت افزوده چیست به آن خواهیم پرداخت.

هدست های واقعیت مجازی برای القای این توهم و تجربه مجموعه ای از تکنولوژی های مختلف را بکار گرفته اند. بدون هریک از 4 مورد زیر، نمیتوان یک حس همه جانبه از واقعیت مجازی را منتقل کرد. این تکنولوژی ها عبارتند از:

نمایشگر های Stereoscopic

: که به هدست های سه بعدی یا head mounted display  معروفند وبه اختصار آنها را HMD می نامند. این عینک های واقعیت مجازی با ترکیب چند عکس، اعمال اعوجاج نوری واقعی (Realistic optical Distortion) و لنز های مخصوص، یک تصویر سه بعدی واقعی را تولید میکنند  که چشمان ما آن را به عنوان تصویری که عمق دارد تفسیر میکند.

 

سخت افزار های پیگیری حرکت (Motion Tracking)

: ژیروسکوپ، شتاب سنج و سایر کامپوننت های ارزان قیمت که در سخت افزار های vreality به کار گرفته شده اند را شامل میشود. این ابزارها حرکات بدن و چرخش سر را تشخیص میدهند. بنابراین نرم افزار مربوطه میتواند ویو سه بدی نمایش داده شده را متناسب با حرکات سر تغییر دهد و منظره را از ویو مناسب به ما نشان دهد.

 

دستگاه های ورودی (Input Device)

: با به وجود آمدن واقعیت مجازی نیاز به دستگاه های ورودی جدید که فراتر از موس و کیبرد باشند بیشتر حس میشود. از این رو دسته های بازی و حس کننده های حرکات دست و بدن که حرکات بدن و علایم نمایش داده شده با دست را پیگیری کرده و تشخیص میدهند متناسب با تکنولوژی واقعیت مجازی ابداع شدند.

 

پلتفرم های دسکتاپ و موبایل

: که شامل سخت افزار کامپیوتر، سیستم عامل، نرم افزارهای واسط برای برقراری ارتباط با دستگاه های نمایشگر واقعیت مجازی، فریم ورک ها و موتورهای رندر سه بعدی و ابزارهای ساخت آنهاست.

   

 

کاربرد های واقعیت مجازی :

از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جوان است ، هر روزه شاهد استفاده ی آن در عرصه ی جدید با ایده ای نو هستیم. البته تا کنون برخی از کاربرد های حتمی آن به اثبات رسیده است.

بازی های ویدئویی

: یکی از کاندیدا های اصلی برای استفاده ی این تکنولوژی است. ایجاد حس همه جانبه در فرد و فروبردن بیشتر او در فضای بازی از پتانسیل های اصلی این تکنولوژی است. درحال حاضر بیشترین تعداد شرکت ها، تولید کنندگان هد ست، برنامه نویس ها و دست اندرکاران توالید محتوای واقعیت مجازی بر روی کاربرد این تکنولوژی در عرصه ی بازی متمرکز هستند.

دنیاهای مجازی

:دنیاهای مجازی ساخته شده توسط کابران، برای ایجاد ارتباطات اجتماعی از دیگر کابردهای VR است. شرکت های مثل High Fidelity و  AltSpace VR در این مسیر پیشگام هستند.

یادگیری و آموزش

: سالهاست که نمایش سه بعدی داده ها، به ابزاری قوی برای یادگیری پویا تبدیل شده است. استنفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی میتواند یادگیری را مفید تر و پویا تر سازد.

افزایش کارایی یا Produtivity

: برخی از شرکت های کوچک و محققان به دنبال یافتن راهی برای اسفاده از این تکنولوژی در برقراری ارتباط با کامپیوتر های رومیزی هستند. تصور کنید دسکتاپ کامیترتان یک فضای 360 درجه باشد که شما به هرگوشه ی آن نگاه میکنید، مدارک، اطلاعات، فایل ها و سایر چیزهایی را که در آنجا قرارداده اید را مشاهده میکنید.

گردشگری

: نماهای پاناروما و عکس های 360 درجه وقتی با هد ست های VR مشاهده میشوند کاملا واقعی به نظر میرند. گویی واقعا در آن محل قرار دارید و از آن نقطه ای که ایستاده اید دارید اطرافتان را در همه ی جهات نظاره میکنید.

فیلم واقعیت مجازی یا حضور زنده در محل (Live Event)

:این تکنولوژی برای نمایش زنده ی کنسرت ها، اخبار و ... پتانسیل خود را به اثبات رسانده است. برای مثال برخی از ستارگان موسیقی مانند Paul McCartney و Jack White، نسخه ی های VR کنسرت های خود را منتشر کرده اند.

معماری، دکوراسیون داخلی  و معاملات املاک

: استفاده از این تکنولوژی برای نمایش داخل منازل و نماهای خارجی به مشتریان، گردش در محل و دیدن ابعاد مختلف ساختمان ها مدتی است در بین شرکت های بزرگ معماری و دکوراسیون داخلی رایج شده است.

 

چرخ زدن در اینترنت

: درحال حاضر موزیلا در حال تحقیقات و اجرایی کردن پروژه ای است که بتوان محتوای موجود در وب را بر روی هدست های واقعیت مجازی دید و در فضای وب فعالیت کرد.

 

کاربردهای تشکیلاتی و سازمانی

: استفاده برای شبیه سازی و آموزش در صنعت نظامی، استفاده از واقعیت مجازی در پزشکی برای آموزش و تشخیص های پزشکی، استفاده از آن در مهندسی و طراحی و .. گوشه ای از کاربردهای وسیع این تکنولوزی میباشد.

 

محصولات موجود

با توجه به علاقه ی رو به رشد مشتریان برای خرید هدست واقعیت مجازی، بازار خرید ، فروش و تولید محتوای واقعیت مجازی داغ داغ شده است.  شرکت های مختلفی دست به تولید محصولات متنوعی در این زمینه زده اند. اگرچه عینک های واقعیت مجازی که برای کاربران عادی طراحی و تولید شده اند از قبیل هدست واقعیت مجازی سامسونگ یا  Samsung Gear Vr ، عینک واقعیت مجازی oculus با نام oculus rift و عینک واقعیت مجازی گوگل با نام Google Cardboard بسیار جوان و در حال توسعه هستند ولی هرکدام از آنها تجربه ی متفاوتی را برای کاربران فراهم می آورد. صد البته قیمت عینک واقعیت مجازی تولید شده توسط هر کدام از این کمپانی ها نیز در کیفیت آن بی تاثیرنیست. برای مثال قیمت هدست واقعیت مجازی ریفت از سایر انواع موجود بیشتر بوده ولی به همان اندازه حسگرهای حرکتی سر آن نیز دقیق ترین است. درنتیجه حس چرخش سر و تغییر مناظر متناظربسیار طبیعی تر و لذت بخش تر است.

 

نرم افزارهای تولید محتوا برای واقعیت مجازی نیز به سرعت درحال پیشرفتند. برای مثال موتورهای بازی  Unity3D و Unreal که تا کنون به عنوان معروف ترین موتورهای برای تولید بازی های موبایل و دسکتاپ بودند،  به بستری برای تولید محتوای واقعیت مجازی تبدیل شده اند. البته با وجود پیشرفت های اخیر در زمینه ی تکنولوژی وب،  WebGL و سایر فریم ورک های 3 بعدی جاوا اسکریپت مانند Three.js , Babylon.js در حال آماده سازی مسیری کد باز برای تجربه ی واقعیت مجازی بر روی مرورگرهای موبایل و دسکتاپ می باشند.

با توجه به اخبار دنیای فناوری و استقبال گسترده مشتریان از این تکنولوژی پیشبینی میشود که این تکنولوژی انقلاب دیگری در زمینه ی کامپیوتر ایجاد نماید. البته ترسهای درباره ی قابلیت ها و عواقب این تکنولوژی وجود دارد ولی ما همچنان با هدف ایجاد زندگی بهتر در مسیر استفاده از آن قدم برمیداریم. از خود راضی


کلمات کلیدی: