پردازش دادهای کلان
ساعت ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ روز جمعه ۳٠ امرداد ،۱۳٩٤ 

فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان، روز به روز در حال تحول هست و نوآوری‌ها و کسب و کارهای جدیدی در قالب استارت آپ ها شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی، در اختیار کاربران جامعه اطلاعاتی قرار می‌گیرند. حجم تولید محتوا در دنیا بسیار زیاد است و مدیریت و دسترسی به این حجم عظیمی از اطلاعات، کار آسانی نیست.

گوگل، غول جست وجوی اینترنت در کنار بزرگان سیلیکون ولی، دام در حال پردازش حجم عظیمی از اطلاعات هستند تا دسترسی کاربران را به این اطلاعات آسان و تسهیل کنند. دنیایی بدون موتورهای جست و جوی قوی، تقریباً شدنی نیست، بر همین اساس، کلان داده‌ها یا داده‌های عظیم، باید بهتر مدیریت شوند تا دسترسی 2.5 میلیارد کاربر اینترنت به آن‌ها آسان تر شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر اندازه مدیریت کلان داده‌ها که روز به روز در حال افزایش هست، بهتر صورت بگیرد، دسترسی ارتقا می‌یابد و بهره برداری از این اطلاعات برای قشرهای مختلف کاربران از دانشجویان تا فعالان کسب و کار و مدیران، با کیفیت تر می‌شود. یکی از کاربردهای این کلان داده‌ها، در ایجاد روش‌های آموزشی جدید هست.

داده‌های عظیم، ابر داده، بزرگ‌داده یا داده‌های بزرگ Big data) اصطلاحی است که به مجموعهٔ داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آن‌ها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است. مقیاس بزرگ‌داده، به طور مداوم در حال رشد از محدودهٔ چند ۱۰ ترابایت به چندین پتابایت، در یک مجموعهٔ داده واحد است.

نـمونه‌هایی از بزرگ‌داده، گــزارش‌های وبی، سامانه‌های بازشناسی با امواج رادیویی، شبکه‌های حسگر، شبکه‌های اجتماعی، متون و اسناد اینترنتی، نمایه‌های جستجوهای اینترنتی، نجوم، مدارک پزشکی، آرشیو عکس، آرشیو ویدیو، پژوهش‌های زمین‌شناسی و تجارت در مقیاس بزرگ هستند که به نظر می‌رسد در قالب سامانه‌های رایانش ابری، قابل مدیریت و راهبری هستند.

داده‌های بزرگ تقاضا برای متخصصان در این حوزه را به شدت بالا برده است و شرکت‌هایی چون Oracle، IBM، Microsoft، SAP و... بیش از 15 میلیارد دلار برای توسعه نرم افزارهای مدیریت و تحلیل داده سرمایه گذاری کرده‌اند. داده‌های بزرگ نحوه کار سازمان‌ها و افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داده‌های بزرگ فرهنگی را در سازمان‌ها ایجاد می‌کند که از طریق آن کسب و کارها و مدیران فناوری اطلاعات را به سمت استفاده از تمامی ارزش‌های پنهان در داده‌ها سوق می‌دهد.

ادراک این ارزش‌ها به همه کارکنان سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که با بینش وسیع تری تصمیم گیری کنند، نزدیکی بیشتری با مشتریان داشته باشند، فعالیت‌های خود را بهینه کنند، با تهدیدات مقابله کنند و در نهایت سرمایه‌های خود را بر روی منبع جدیدی از سود سرشار پنهان در داده‌ها متمرکز سازند. سازمان‌ها برای رسیدن به این مرحله نیازمند معماری جدید، ابزارهای نو و فعالیت‌ها و تلاش‌های مستمری هستند تا بتوانند از مزیت‌های چهارچوب‌های مبتنی بر داده‌های بزرگ بهره مند گردند.


کلمات کلیدی: