واقعیت مجازی virtual reality
ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ آبان ،۱۳٩٦ 

واقعیت مجازی یکی از اون مطالب مورد علاقه منه .

اولین بار سال 88 توی سفر به تایلند تجربه دیدن فیلم avatar  به صورت 3 بعدی خیلی برام جذاب بود اینکه خودت را کاملا در فضای فیلم حس میکنی و سازگاری فیلم و فیلمبرداری دقیق هم به واقعی تر کردن فضا کمک میکرد.

سال 95 در نمایشگاه gitex دوبی هم Vr رو به عنوان بخشی از نمایشگاه اختصاص داده بود که با عینک مخصوص و تلفیق محیط مجازی مثل صندلی که نشسته بودیم و هوایی که به صورت میخورد یک ترن هوایی را بازسازی کرده بود و  در همین تهران خودمون خیلی جاهای دیگه میشه با یک عینک و فیلم مخصوص این بعد را تجربه کرد. واین یعنی با یک قیمت کم میشه واقعیت مجازی را تجربه کرد.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality، رسانه ای با پتانسیل بسیار بالاست که قادر است شما را به مکان های دیگر برده و تجربه ی همه جانبه ای را از حضور در آن مکان برای شما به وجود آورد، به گونه ای که حس کنید واقعا در آنجا هستید. این تکنولوژی پنجره ای وسیع و نامحدود را در عرصه ی برقراری ارتباطات بر روی ما میگشاید. تا قبل از این، فیمت تجهیزات vr مثل هد ست برای کاربران عادی بسیار بالا بود و داشتن آن تصوری دور از دسترس بود. ولی در چند سال گذشته پیشرفت های تکنولوژی به گونه ای بود که صحنه را برای انقلابی در مارکت این تکنولوژی رقم زد و شرکت های زیادی شروع به تولید و فروش هدست واقعیت مجازی کردند و پیش بینی میشود این انقلاب به همان اندازه ی معرفی تلویزیون، اینترنت، و تلفن های همراه هوشمند، تغییرات شگرفی را در زندگی بشر ایجاد نماید.

واقعیت مجازی و هدف اصلی آن

واقعیت مجازی یا به طور مختصر VR یک هدف دارد و آن این است به شما القا کند که در جای دیگری هستید. در حقیقت این کار را با منحرف سازی مغز انسان ( خصوصا اعصاب بینایی و قسمتی از مغز که وظیفه ی درک حرکت را دارد) انجام میدهد. این تکنولوژی با واقعیت افزوده تفاوت هایی دارد که در مطلبی دیگر با عنوان واقعیت افزوده چیست به آن خواهیم پرداخت.

هدست های واقعیت مجازی برای القای این توهم و تجربه مجموعه ای از تکنولوژی های مختلف را بکار گرفته اند. بدون هریک از 4 مورد زیر، نمیتوان یک حس همه جانبه از واقعیت مجازی را منتقل کرد. این تکنولوژی ها عبارتند از:

نمایشگر های Stereoscopic

: که به هدست های سه بعدی یا head mounted display  معروفند وبه اختصار آنها را HMD می نامند. این عینک های واقعیت مجازی با ترکیب چند عکس، اعمال اعوجاج نوری واقعی (Realistic optical Distortion) و لنز های مخصوص، یک تصویر سه بعدی واقعی را تولید میکنند  که چشمان ما آن را به عنوان تصویری که عمق دارد تفسیر میکند.

 

سخت افزار های پیگیری حرکت (Motion Tracking)

: ژیروسکوپ، شتاب سنج و سایر کامپوننت های ارزان قیمت که در سخت افزار های vreality به کار گرفته شده اند را شامل میشود. این ابزارها حرکات بدن و چرخش سر را تشخیص میدهند. بنابراین نرم افزار مربوطه میتواند ویو سه بدی نمایش داده شده را متناسب با حرکات سر تغییر دهد و منظره را از ویو مناسب به ما نشان دهد.

 

دستگاه های ورودی (Input Device)

: با به وجود آمدن واقعیت مجازی نیاز به دستگاه های ورودی جدید که فراتر از موس و کیبرد باشند بیشتر حس میشود. از این رو دسته های بازی و حس کننده های حرکات دست و بدن که حرکات بدن و علایم نمایش داده شده با دست را پیگیری کرده و تشخیص میدهند متناسب با تکنولوژی واقعیت مجازی ابداع شدند.

 

پلتفرم های دسکتاپ و موبایل

: که شامل سخت افزار کامپیوتر، سیستم عامل، نرم افزارهای واسط برای برقراری ارتباط با دستگاه های نمایشگر واقعیت مجازی، فریم ورک ها و موتورهای رندر سه بعدی و ابزارهای ساخت آنهاست.

   

 

کاربرد های واقعیت مجازی :

از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جوان است ، هر روزه شاهد استفاده ی آن در عرصه ی جدید با ایده ای نو هستیم. البته تا کنون برخی از کاربرد های حتمی آن به اثبات رسیده است.

بازی های ویدئویی

: یکی از کاندیدا های اصلی برای استفاده ی این تکنولوژی است. ایجاد حس همه جانبه در فرد و فروبردن بیشتر او در فضای بازی از پتانسیل های اصلی این تکنولوژی است. درحال حاضر بیشترین تعداد شرکت ها، تولید کنندگان هد ست، برنامه نویس ها و دست اندرکاران توالید محتوای واقعیت مجازی بر روی کاربرد این تکنولوژی در عرصه ی بازی متمرکز هستند.

دنیاهای مجازی

:دنیاهای مجازی ساخته شده توسط کابران، برای ایجاد ارتباطات اجتماعی از دیگر کابردهای VR است. شرکت های مثل High Fidelity و  AltSpace VR در این مسیر پیشگام هستند.

یادگیری و آموزش

: سالهاست که نمایش سه بعدی داده ها، به ابزاری قوی برای یادگیری پویا تبدیل شده است. استنفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی میتواند یادگیری را مفید تر و پویا تر سازد.

افزایش کارایی یا Produtivity

: برخی از شرکت های کوچک و محققان به دنبال یافتن راهی برای اسفاده از این تکنولوژی در برقراری ارتباط با کامپیوتر های رومیزی هستند. تصور کنید دسکتاپ کامیترتان یک فضای 360 درجه باشد که شما به هرگوشه ی آن نگاه میکنید، مدارک، اطلاعات، فایل ها و سایر چیزهایی را که در آنجا قرارداده اید را مشاهده میکنید.

گردشگری

: نماهای پاناروما و عکس های 360 درجه وقتی با هد ست های VR مشاهده میشوند کاملا واقعی به نظر میرند. گویی واقعا در آن محل قرار دارید و از آن نقطه ای که ایستاده اید دارید اطرافتان را در همه ی جهات نظاره میکنید.

فیلم واقعیت مجازی یا حضور زنده در محل (Live Event)

:این تکنولوژی برای نمایش زنده ی کنسرت ها، اخبار و ... پتانسیل خود را به اثبات رسانده است. برای مثال برخی از ستارگان موسیقی مانند Paul McCartney و Jack White، نسخه ی های VR کنسرت های خود را منتشر کرده اند.

معماری، دکوراسیون داخلی  و معاملات املاک

: استفاده از این تکنولوژی برای نمایش داخل منازل و نماهای خارجی به مشتریان، گردش در محل و دیدن ابعاد مختلف ساختمان ها مدتی است در بین شرکت های بزرگ معماری و دکوراسیون داخلی رایج شده است.

 

چرخ زدن در اینترنت

: درحال حاضر موزیلا در حال تحقیقات و اجرایی کردن پروژه ای است که بتوان محتوای موجود در وب را بر روی هدست های واقعیت مجازی دید و در فضای وب فعالیت کرد.

 

کاربردهای تشکیلاتی و سازمانی

: استفاده برای شبیه سازی و آموزش در صنعت نظامی، استفاده از واقعیت مجازی در پزشکی برای آموزش و تشخیص های پزشکی، استفاده از آن در مهندسی و طراحی و .. گوشه ای از کاربردهای وسیع این تکنولوزی میباشد.

 

محصولات موجود

با توجه به علاقه ی رو به رشد مشتریان برای خرید هدست واقعیت مجازی، بازار خرید ، فروش و تولید محتوای واقعیت مجازی داغ داغ شده است.  شرکت های مختلفی دست به تولید محصولات متنوعی در این زمینه زده اند. اگرچه عینک های واقعیت مجازی که برای کاربران عادی طراحی و تولید شده اند از قبیل هدست واقعیت مجازی سامسونگ یا  Samsung Gear Vr ، عینک واقعیت مجازی oculus با نام oculus rift و عینک واقعیت مجازی گوگل با نام Google Cardboard بسیار جوان و در حال توسعه هستند ولی هرکدام از آنها تجربه ی متفاوتی را برای کاربران فراهم می آورد. صد البته قیمت عینک واقعیت مجازی تولید شده توسط هر کدام از این کمپانی ها نیز در کیفیت آن بی تاثیرنیست. برای مثال قیمت هدست واقعیت مجازی ریفت از سایر انواع موجود بیشتر بوده ولی به همان اندازه حسگرهای حرکتی سر آن نیز دقیق ترین است. درنتیجه حس چرخش سر و تغییر مناظر متناظربسیار طبیعی تر و لذت بخش تر است.

 

نرم افزارهای تولید محتوا برای واقعیت مجازی نیز به سرعت درحال پیشرفتند. برای مثال موتورهای بازی  Unity3D و Unreal که تا کنون به عنوان معروف ترین موتورهای برای تولید بازی های موبایل و دسکتاپ بودند،  به بستری برای تولید محتوای واقعیت مجازی تبدیل شده اند. البته با وجود پیشرفت های اخیر در زمینه ی تکنولوژی وب،  WebGL و سایر فریم ورک های 3 بعدی جاوا اسکریپت مانند Three.js , Babylon.js در حال آماده سازی مسیری کد باز برای تجربه ی واقعیت مجازی بر روی مرورگرهای موبایل و دسکتاپ می باشند.

با توجه به اخبار دنیای فناوری و استقبال گسترده مشتریان از این تکنولوژی پیشبینی میشود که این تکنولوژی انقلاب دیگری در زمینه ی کامپیوتر ایجاد نماید. البته ترسهای درباره ی قابلیت ها و عواقب این تکنولوژی وجود دارد ولی ما همچنان با هدف ایجاد زندگی بهتر در مسیر استفاده از آن قدم برمیداریم. از خود راضی


کلمات کلیدی: